Google tara mea!

Desi Romania e in plina criza politico-grevista (asta e cuvant nou) si economica (cica!) eu cu a mea iubita am inceput s-o ducem ceva (doar ceva…) mai bine dpdv. economic asa ca, duminica seara (ce tocmai a trecut) ne-am luat si noi, ca doi tineri cosmopoliti si cu ceva carti citite la activ (nu prea multe, ca invatatura prea multa duce la nebunie), bilete la Teatrul Foarte Mic, la o piesa ce parea, cel putin dupa titlu si dupa prezentare, una foarte buna.

Google tara mea! este singura piesa care nu mi-a placut, din cate am vazut la Teatrul Foarte Mic. Ce pot sa spun? Actorii au jucat foarte bine; decorurile si scena au fost foarte, foarte reusite; jocul scenic, cu unele mici exceptii, a fost extraordinar. Atunci ce n-a mers? Pai… autoarea piesei a incercat sa impuste doi iepuri dintr-o data si inca doi iepuri care mie nu-mi plac deloc la gust.

Care sunt aia doi iepuri? Discriminarea fata de negrii si fata de tigani (RROMI) in Romania. Pai cum naiba sa pui aistea doua discriminari impreuna? In primul rand ca eu am vazut asa putini negrii prin Romanica de pot sa-i numar pe doua degete (si normal ca vrei sa faci poza cu maimuta cand vezi asa putine live) iar in al doilea rand, discriminarea asta fata de tigani a inceput sa se imputa si sa devin asa, foarte americanistica.

Pai stai asa domne… eu am multe cunostinte tigani. Ma comport fata de ei cum ma comport fata de orice Roman. Pana acum, n-am intalnit decat un singur tigan care sa aiba IQul peste 70 si sa aiba alte idealuri in afara de “facut bani”. Si cu negrii ce sa am? Am vazut doi pe strada, am cunoscut o mulatra parca (nu-mi aduc bine aminte) si n-am avut nicio treaba.

Daca exista discriminare aia era in perioada comunista (sau a lu’ Antonescu) si nu se numea discriminare ci planificarea populatiei/ocrotirea rasei/cum vrei tu sa-i zici. Care e diferenta dintre discriminare si politica oficiala? Pai… eu vad discriminarea la nivelul (pre)conceptiilor sociale iar politica oficiala e politica oficiala (stiu ca nu-i corect da’ asta-i delimitarea mea). Asta-i viata.

Ma rog… trecand peste problema de fond si ramanand la forma de expunere… in poveste este vorba de o domnisoara mulatra care e discriminata in societatea romaneasca si care vrea sa mearga in Uganda (sau Dumnezeu stie unde) ca sa-si intalneasca tatal. Mama ei e discriminata c-a nascut o mulatra (mama era alba) si prietenul cel mai bun al mulatrei este un tigan (RROM) care e, si el, discriminat. Intelegi? Iubitul mulatrei are un tata care discrimineaza si el e frustrat si si frasu’ e frustrat pe tema asta si asta se mai si bate cu unii care i-au pus mana pe fund (CUR chiar e curu’ actritei) iubitei lui (mulatra).Intelegi?

Pe deasupra, seful tiganului (RROMului) este casatorit cu o doamna (fosta domnisoara) care avea cea mai buna prietena o tiganca pe care n-a mai vazut-o de mult (ca se cam certasera sotii pe probleme etnice). La scoala, fata doamnei (fosta domnisoara) statea in banca cu o tigancusa (RROMa) care fusese (cica!) discriminata pentru ca fusese singura pedepsita intr-o problema care le-ar fi privit pe amandoua (fetite). Intelegi?  Pana la urma mulatra a plecat in Uganda si se simte acolo romanca si discriminata iar tigancusa nu fusese discriminata, chiar fusese vina ei. Pe deasupra, exista anumite pauze in firul narativ in care se simuleaza discutii pe forum sau explicatii ale sentimentelor personajelor. Intelegi?

Prea multe resurse puse intr-o alambicare de 90 de minute care, pana la final, nu mai transmite nimic si doar putinele momente hazlii (nu omorice, doar hazlii) au reusit sa ma tina acolo (asta si faptul ca mereu era cate un actor in usa si in plus, nu vroiam sa-i stric placerea Lavinicai de a sta pana la finalul piesei).

Deci… pot sa-ti spun sa NU TE DUCI LA PIESA ASTA DE TEATRU! (Google tara mea!) Sincer… e scrisa prost. Foarte prost. Cat despre aia doi iepuri impuscati de-odata… n-a murit niciunu’ si pe deasupra acum stau bine mersi la casele lor si au si copii.  Nu glumesc… m-au chemat in vizita.

P.S. Si, pe deasupra, n-are nicio legatura cu titlul… Google tara mea!… ma gandeam si eu la o drama despre realitatea in care tinerii stau toata ziua in casa, nu mai comunica real ci doar virtual… chestii d’astea.

P.S. 2 Blog.post.ul meu prost a zis mai multe ca piesa de teatru care necesita (n.a. regulat!… ca se joaca si sambata asta) mult mai multe resurse. Si e si mai hazos (n.a. RAZI! HaHAHA!)

P.S. 3 E proasta piesa. NU TE DUCE LA EA! Mergi la Closer sau la Sado Maso Blues Bar sau mergi la un film sau stai acasa (macar nu dai 40 de lei pe asa o piesa…)

6 Răspunsuri

  1. Tu nu vezi negrii, dar la mine in cartier sunt cel putin 30. (in Constanta) SI pot sa zic ca sunt foarte amuzanti, si chiar m-as imprietenii cu cativa.

  2. chiar ca titlul e pus ca nuca in perete, fix! s-a gandit ca o sa atraga spectatori… si uite ca a reusit :P

  3. [...] edit : Căutam o poză cu afișul piesei, ș-am dat de-un blog.  Domnul ăsta cu blogul cred că este era extrem de obosit, a adormit în primele 2 minute ale [...]

  4. Dle Tezeu, am tot incercat sa iti gasesc o adresa de email privata pt ati scrie… pt ca nu sunt adepta batutului de obraz in public. nu am gasit, asa ca iti scriu aici:

    Mi se pare o mare mitocanie sa faci de cacat o piesa la care niste oameni muncesc, doar pt ca nu ti-a placut tie in ziua aceea.. cel putin nu la modul ” nu te duce” scris cu caps lock.
    Lucrezi in domeniu? ai habar cu ce se mamanca actoria/ regia/ scenaristica? Stii cati oameni muncesc la o piesa de teatru? stii cate ore se pierd pentru a pregati o piesa de teatru? Incerc sa inteleg daca parerea ta ferma este una de specialitate, sau tine mai mult de cat de dulce ti-a facut iubita cafeaua dimineata. hm?

    Mentionez ca nu cunosc piesa, nu cunosc pe nimeni care a lucrat la aceasta piesa, intamplator ti-am citit “recenzia” despre ea.

    Te rog inainte sa iti exprimi o parere despre lucruri facute de altii sa te gandesti ca in spate sta munca, efortul si sentimentele unor oameni, ca toti vrem sa fim buni, dar ca sa ajungem acolo trebuie sa crestem… asa ca lasa-i sa creasca..

    Te sfatuiesc sincer sa vorbesti cu cei care pun in scena aceasta piesa “proasta”, sa te primeasca la una din repetitii. Asculta si urmareste stradania lor, afla cate ore de munca sunt in spate, afla cate feluri sunt de a spune fiecare cuvant din scenariu, si cum fiecare varianta iti poate schimba perceptia… si o sa stii pe viitor sa apreciezi o piesa indiferent de calitatea ei, intr-atat incat sa nu-i spui nimanui ” nu te duce la piesa x” ci sa te rezumi la ” nu e pe gustul meu, pentru ca… “.

    merci.

  5. Draga Mihaela,

    Daca te-ai fi dus pe pagina “introducere” a blogului aista ai fi gasit o sumedenie de moduri de a ma contacta personal. Totusi, cu atat mai bine ca nu ai facut-o pentru ca na, putem discuta la fel de liber pe blog.

    Uite un exemplu elocvent: la cel mai prost film de la Hollywood muncesc o sumedenie de oameni zi si noapte, se investesc o groaza de bani dar tot un prost film iese. Sau uite, am lucrat aproximativ o luna de zile la un proiect care trebuia sa se finalizeze printr-un ghid (Ghidul Studentului 2010) si degeaba l-am realizat foarte bine in format digital (dupa multe nopti nedormite) daca tiparitura a fost proasta si amatoriceasca. Mie mi-e rusine de el chiar daca eu am muncit cel mai mult la el si mi-am facut datoria cu brio.

    In ceea ce priveste prezentarea mea, nu cred ca am dat dovada de mitocanie. Mi-am exprimat punctul de vedere (inclusiv dezamagirea nemarginita) dar am punctat si elementele pozitive. Jocul actoricesc, regia, scenografia dar, pentru o piesa buna, inclusiv tema trebuie sa fie buna si bine abordata. Poti spune ca teatrul e precum spiritualitatea ortodoxa: daca ai o virtute le ai pe toate, daca ai un pacat le ai pe toate. Adica, daca un element constitutiv nu este bun degeaba sunt celelalte, mai ales un element constitutiv de temelie, precum tema sau precum abordarea ei.

    In ceea ce priveste experienta mea legata de teatru, am scris 3-4 piese (ne-jucabile) una dintre ele fiind totusi pusa in scena de catre o trupa de liceu.

    Pe de alta parte, eu nu reprezint vreo institutie totalitara care sa controleze societatea asa ca cineva poate citi ce-am avut de spus si poate sa neglijeze spusele mele si sa mearga totusi la piesa. Poate lui ii va placea. Totusi, din perspectiva mea, este o piesa la care NU AR TREBUI SA TE DUCI!

  6. Angola..era vorba de Angola

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers

